Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

12. UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. a 20. STOLETÍ

1) impresionismus

v literatuře:
 sdělení bezprostředního subjektivního dojmu, vyjádření okamžité nálady, neopakovatelné chvíle (smutek, radost, melancholie, nostalgie)
 potlačení rozumové účasti na obsahu
 volné řazení zrakových a sluchových dojmů (melodičnost)
 v popředí lyrika, zvl. přírodní; lyrizace prózy (uvolnění kompozice, oslabení příběhu, fragmentárnost)

fr. básník P. Verlaine, v české literatuře A. Sova, K. Hlaváček, v próze F. Šrámek

2) symbolismus
reakce na realismus, naturalismus i impresionismus

 vyjádření pomocí náznaků, symbolů, obrazových pojmenování (přenášení významů, vyslovení abstraktní nebo skryté představy, nečekané spojování představ  rozvoj básnické obraznosti)
 důraz na hudebnost verše
 podmanivá působivost, snaha vsugerovat pocit
 volný verš

fr. básníci Ch. Baudelaire, P. Verlaine, A. Rimbaud, S. Mallarmé aj., v české literatuře O. Březina, A. Sova, K. Hlaváček

3) dekadence
z fr. décadence = úpadek

 zalíbení v náladách smutku, skepse, nudy, marnosti, opovržení životem; pocity rozkladu a smrti (únik z reálného světa, který básníkům připadal těsný, úzký, nedokonalý, do světa snů, k mystice – víra v nadpřirozený svět, v Boha)
 úsilí o ”čisté umění” (lartpourlartismus – umění pro umění)

fr. básníci P. Verlaine, S. Mallarmé, ang. spisovatel O. Wilde, v české literatuře Karel Hlaváček, Jiří Karásek ze Lvovic

Žádné komentáře:

Okomentovat