Hry Osvobozeného divadla
Caesar (1932): v této hře jednoznačně napadli narůstající militarismus, hitlerovský nacismus 
              a italský fašismus. Ukázali v ní zdiskreditované vůdce, kteří ohrožovali v té době 
              bezpečnost lidstva v Evropě a ve světě. Malíř Adolf Hoffmeister namaloval pro tuto 
              hru zvláštní mapu, na níž herci ukazovali tehdejší nebezpečně se vyvíjející politickou           
              situaci  (píseň Pochod plebejců).   
Osel a stín (1933): děj je umístěn do starověkého Řecka, vzniká na základě antické bajky, 
                    komu patří oslův stín. Je to podobenství o lidu zneužívaném politickými 
                    dobrodruhy, podvodníky a kariéristy. Jsou zde narážky na dobovou situaci, které 
                    autoři již naostro zaměřili do nacistických řad. Německé velvyslanectví 
                    protestovalo proti uvedení této hry  (ústřední píseň My nejsme lidi, my jsme jen 
                    partaje).
Kat a blázen (1934): děj se odehrává v Mexiku, ale hra kritizuje domácí prostředí. Stala se 
                        předmětem útoků naší reakce. V postavě diktátora Carriera autoři ukázali 
                        rozpínavost německého fašismu, který by se mohl stát katem lidstva  (píseň 
                        Pohádka o katu a bláznu, Hej rup, Šaty dělají člověka). 
Balada z hadrů (1935): hra o osudech renesančního básníka Francoise Villona. Básník žil ve 
                            společnosti, která omezovala jeho svobodu, pronásledovala ho za jeho 
                            buřičství a mstila se malichernými způsoby. Villon je revolucionář, stává se 
                            mluvčím zbídačelého lidu. Na jeho osudech ukazovali současně osudy 
                            divadla  (píseň Proti větru; Svět naruby; Hej, pane králi).
Rub a líc (1936): optimistická komedie ze současného života. Autoři přenesli na jeviště 
                  dělnický boj za důslednou demokracii. Příběh hry je motivován novinovou 
                  zprávou – muž, který ztratil paměť, se nedopatřením dostává do čela dělnického 
                  hnutí. Hra končí optimisticky vítězstvím dělníků. Později byla zfilmována 
                  Martinem Fričem pod názvem Svět patří nám.
Těžká Barbora (1937): děj je umístěn do antického Řecka. Těžká Barbora je dělo. Zápletka 
                            je postavena na snaze Yberlanďanů najít záminku, aby mohli napadnout 
                            mírumilovné město Eidam. 
                            Hra varuje před nadcházející válkou, ke které se schylovalo. Současně autoři 
                            nastavují zrcadlo společnosti, která je plna pokrytectví a zbabělosti, 
                            prodejnosti panstva. Jako skutečný hrdina zde vystupuje prostý, statečný lid, 
                            odhodlaný bojovat proti fašistické agresi i těm, kteří zaprodávali republiku
                            (píseň Co na světě mám rád, nedám si brát).
Pěst na oko (1938): příběh o divadle, montáž ze všech předcházejících her. Je to poslední hra 
                      Osvobozeného divadla před jeho uzavřením.
Adaptace jiných divadelních her: Slaměný klobouk, Nebe na zemi, Teta z Bruselu
          Po návratu z emigrace se v Osvobozeném divadle hrála hra Pěst na oko, V+W nevytvořili už žádnou novou hru. Hráli v hrách cizích autorů, které obohacovali svými forbínami. Uvedli k nám první muzikál amerických autorů Laneho, Saidyho a Harburga Divotvorný hrnec. Po Voskovcově emigraci v květnu 1948 divadlo ukončilo svou činnost.
          Osvobozené divadlo se stalo inspirací pro nejmladší generaci, pro Divadlo satiry, 
od 2. pol. 50. let a v 60. letech pro tzv. divadla malých forem (Semafor – Suchý, Šlitr, na Slovensku Lasica a Satinský aj.).
Žádné komentáře:
Okomentovat