Naturalismus
Karel Matěj Čapek – Chod – Novinář. V literatuře začal působit až po svých 40. narozeninách.
Kašpar Lén mstitel – Román o mentálně zaostalém zedníkovi Lénovi, který se zamiluje do prostitutky. Když je znásilněna jeho šéfem, Lén se rozčilí a svého šéfa na stavbě zabije. Sám nakonec umírá na tuberkulózu.
Turbína – Román popisuje osud patricijské rodiny. Nová turbína má v továrně nehodu. To způsobí bankrot továrníka a životní ztroskotání jeho dcery.
Antonín Vondrejc – Román líčí tragickou osudovost milostných vztahů.
Jindrové – Román líčí tragickou osudovost milostných vztahů.
Realistické drama
Ladislav Stroupežnický – Zpočátku psal veselohry a historické hry. Popularitu si uchovaly historické veselohry Zvíkovský rarášek a Paní mincmistrová. Po nich nastoupil dráhu realistického dramatika hrou Naši furianti.
Naši furianti – Děj se odehrává ve 2. polovině 19. století v jihočeské vesnici. Hra má čtyři dějství. Ve vesnici vznikne spor, kdo se stane obecním ponocným. O místo se hlásí vysloužilý voják Bláha, kterého podporuje starosta Dubský, a krejčí Fiala, kterého podporuje radní Bušek. Syn Dubského Václav si má vzít Buškovu dceru Verunku. Do problému o místo ponocného se promítá jejich spor ohledně věna jejich dětí. Dojde k podvodu a intrikám, ale nakonec získá místo ponocného Bláha. Autor nevztahuje „furiantství“ jen na Dubského a Buška, ale na celý národ obecně. Osoby v dialogu promlouvají nářečím, hovorovým jazykem. Autor zdařile zachytil tehdejší poměry na venkově.
Gabriela Preissová – Je autorkou četných povídek, románů a divadelních her zejména z moravského Slovácka a ze života Slovinců v Korutanech.
Gazdina roba – Tragédie. Je příběhem venkovské švadleny Evy, která odešla od svého muže s milencem Mánkem. Šli spolu za prací do Rakouska. Poté, co se Mánek není schopen rozvést a vzít si ji za ženu, se Eva v zoufalství vrhne do Dunaje. Tato hra znamenala další vítězství realistického dramatu na české scéně. Zhudebnil ji Josef Bohuslav Foerster jako operu Eva.
Její pastorkyňa – Divadelní hra je obrázkem ze Slovácka. Jenůfu, schovanku kostelničky Buryjovky, milují dva nevlastní bratři, Laco a Števa. Laco zohyzdí Jenůfě obličej, aby ji Števovi zošklivil a ten ji pak skutečně opouští, i když bude otcem jejího dítěte. Kostelnička chce zachránit čest svou i Jenůfy, proto drží Jenůfu až do porodu doma. Dítě po narození utopila, ale Jenůfě namluvila, že dítě umřelo. Jenůfa si má vzít Laca. Před svatbou však vesničané naleznou dítě pod ledem. Kostelnička se přiznává ke své vině a Jenůfa vrací slovo Lacovi. Ten při ní ale zůstává. Hra přesvědčivě ukázala postavení ženy ve společnosti, morálku plnou předsudků, které způsobují tragédie lidí. Její pastorkyňa byla pod stejným názvem zhudebněna jako opera Leošem Janáčkem.
Alois a Vilém Mrštíkové – Alois byl klidný a vyrovnaný. Celý život prožil na Moravě. Protiklad Viléma, který byl bohém a jezdil se za ním uklidňovat. Vilém nedostudoval práva. Střídavě pobýval v Praze a u svého bratra. Nakonec spáchal sebevraždu. Jejich sociálně laděná hra Maryša představuje vrchol české realistické tvorby.
Maryša – Má pět dějství. Odehrává se na slovácké vesnici. Maryša je dcera bohatého sedláka Lízala. Francek je syn chudé domkářky. Oba se mají rádi. Francek je však odveden na vojnu a rodiče přinutí Maryšu k sňatku s ovdovělým mlynářem Vávrou, přestože má tři děti a špatnou pověst, že svou ženu bil a trápil. Manželství není šťastné. Po dvou letech se vrací Francek a chce s Maryšou utéct do Brna. Ta odmítá, přestože se rozhodla svého muže otrávit jedem na krysy. Jsou zde zobrazeny předsudky, které nedovolují Maryše vzepřít se vůli rodičů a opustit muže, ale také úloha majetkových poměrů na vesnici.
Rok na vsi – Devítidílný románový cyklus z pomezí Slovácka a Hané. Dílo popisuje rok ve vsi Habrůvka. Sedlák Cyril spáchá sebevraždu kvůli ženě, která mu byla nevěrná.
Vilém Mrštík
Pohádka máje – Román je oslavou přírody a lásky. Je milostným idylickým příběhem Helenky a pražského studenta Ríši. V díle se objevuje lyrizace děje a personifikace přírodního dění.
Santa Lucia – Román o studentu umírajícím v Praze bídou. Ovlivněno naturalismem
Žádné komentáře:
Okomentovat