Proletářská poezie
Jiří Wolker – Narozen v Prostějově. Má hudební, literární i výtvarné nadání. Po maturitě na gymnáziu studoval v Praze práva. Sblížil se s brněnskou Literární skupinou a jejím časopisem Host, později se skupinou Devětsil. Obě sdružení opouští pro jejich odklon od proletářského umění. Od roku 1921 je členem KSČ. Umírá na tuberkulózu. Psal poezii, prózu, divadelní hry a pohádky pro děti. Počáteční verše jsou ovlivněny dekadencí a vitalismem.
Host do domu – Vitalisticky laděná sbírka básní. Objevuje se zde smyslové okouzlení, radost ze života, harmonie a časté náboženské obrazy. Jedná se o tzv. poezii prostých věcí. Používá prostý verš, metafory a personifikace. Ve sbírce převládá názor, že láskou a pokorou lze vyřešit společenské rozpory.
Poštovní schránka – Báseň.
Svatý Kopeček – Rozsáhlá, původně samostatná báseň. Později připojena ke sbírce Host do domu. Volně řazené motivy připomínají metodu apollinairovského pásma. Autor zde vzpomíná na návštěvy u babičky, setkání s kamarády z dětství. Lyrická vzpomínka na milou. Objevuje se zde přání, aby se jedinec vřadil do kolektivu. Rekapituluje dosavadní život a citové postoje.
Těžká hodina – Sbírka proletářské poezie. Úvodní stejnojmenná báseň označuje těžkou hodinou přerodu chlapce v muže. Jádro sbírky tvoří tři sociální balady: Balada o nenarozeném dítěti, Balada o snu a Balada o očích topičových. Vykresluje v nich obraz sociálních rozdílů. V pozůstalosti byly zanechané další, např. Balada z nemocnice, Balada o námořníku, U rentgenu. Své náměty berou z oblasti technické a společenské soudobé skutečnosti, vnáší snové prvky.
Na konci života píše básně, ve kterých se odráží jeho nemoc. Např. Umírající, Rekonvalescent a známý Epitaf.
Nemocnice, Hrob a Nejvyšší oběť – Tři nepříliš úspěšné divadelní hry.
O milionáři, který ukradl slunce, O kominíkovi, Pohádka o listonošovi – Moderní pohádky, které mají většinou sociální aspekty. Jsou civilnější, tradiční pohádkové postavy a motivy jsou odstraněny. Hrdiny jsou třeba knihař, milionář, kominík či listonoš. Zázračnost je jediný nadpřirozený pohádkový motiv, který ponechal.
Proletářské umění – Programové a kritické stati věnované proletářskému umění.
Žádné komentáře:
Okomentovat