Před odchodem z vlasti:
Labyrint světa a ráj srdce – Komenského vrcholné dílo. Jedná se o satirickou alegorii světa / města. Zobrazuje autorovu pouť městem a setkání s jeho obyvateli. Na jeho cestě ho doprovázejí dva průvodci. Všezvěd Všudybud, který je symbolem lidské zvídavosti, a Mámení, který symbolizuje pohodlnost, přizpůsobuje se nedostatkům a přijímá cizí názory. Mámení ho provádí městem a ukazuje mu svět přes růžové brýle. Jednou si však Komenský brýle nasadí křivě, a pak poznává, že nic není takové, jaké se to zdá na první pohled. Ve druhé části spisu se autor navrací do vlastního srdce a k bohu. Dílo poskytuje realistický obraz doby a smýšlení lidí. Tehdejší společnost je ostře kritizována pro touhu po penězích, podvody, klam a války. Dílo je napsáno srozumitelnou, dokonalou formou, bohatým jazykem a ve složitých souvětích. Objevuje se zde tzv. humanistická perioda, což je soustava vět spojená do dvoudílného souvětí dvojtečkou nebo středníkem. Jednotlivé části se nazývají předvětí a závětí.
Listové do nebe – Pět fiktivních dopisů, které napsaly chudí lidé Kristovi.
Kšaft umírající matky jednoty bratrské – Rozloučení s českým národem po podpisu Vestfálského míru.
Pedagogická práce:
Komenský byl významný pedagog. Razil heslo škola hrou. Požadoval, aby základní vzdělání bylo dostupné všem. Univerzitní studenti měli cestovat na náklady státu. Školství mělo být rozděleno do čtyř stupňů:
1. mateřská škola – do 6 let
2. základní škola – od 6 do 12 let
3. latinská škola – od 12 do 18 let
4. univerzita – od 18 do 24 let
Teoretické spisy:
Jsou psány latinsky.
Velká didaktika (Didactica magna) – Zásady správného vyučování a výchovy. Klade důraz na praxi, má se učit vědomostem i dovednostem. Odmítal memorování a prosazoval, aby se při výuce vždy postupovalo od nejjednoduššího po složitější. Výuka má být názorná a zajímavá. Byl proti fyzickým trestům. Toto dílo obsahuje jeho koncepci vzdělání rozděleného na čtyři stupně.
Informatorium školy mateřské – Určeno pro matky, kterým radí, jak mají vychovávat dítě v předškolním věku.
Praktické spisy:
Svět v obrazech (Orbis Pictus) – První obrázková učebnice na světě. Spojuje jazykové a věcné vyučování. Popisy obrázků jsou ve čtyřech jazycích.
Brána jazyku otevřená (Janua linguarum reserata) – Učebnice latiny psaná zábavnou formou.
Škola hrou (Schola ludus) – Soubor dramatických scének pro výuku latiny. Rozvíjí smyslové schopnosti.
Encyklopedická práce:
Vševědné – pansofie. Navazuje na Štítného, Blahoslava a Daniela Adama z Veleslavína. Snaha o shrnutí výsledků vědění. Nedokončeno. Snažil se spojit výchovu člověka s dorozuměním mezi národy. Usiloval o tzv. panharmonii, tzn. věčný mír. Doufal, že vzdělání povede k sbratření lidstva.
O poezii české – Propaguje časomíru.
Žádné komentáře:
Okomentovat